HURAIAN DAN
TAFSIRAN SUKATAN PELAJARAN PENDIDIKAN JASMANI KBSR
SINOPSIS
Tajuk dalam modul ini menjelaskan tafsiran sukatan pelajaran Pendidikan Jasmani (PJ) KBSR yang digunapakaikan di sekolah. Tajuk ini juga dapat menjelaskan konsep kesepaduan, penggabungjalinan dan integrasi dalam PJ.
Tajuk dalam modul ini menjelaskan tafsiran sukatan pelajaran Pendidikan Jasmani (PJ) KBSR yang digunapakaikan di sekolah. Tajuk ini juga dapat menjelaskan konsep kesepaduan, penggabungjalinan dan integrasi dalam PJ.
· HASIL PEMBELAJARAN
1. Pelajar dapat memahami konsep kesepaduan, penggabunjalinan dan integrasi dalam PJ.
2. Pelajar dapat memahami Huraian Sukatan Pelajaran (HSP) PJ KBSR.
3. Pelajar mampu mengenalpasti sub-sub tajuk dalam setiap tunjang pembelajaran mengikut HSP.
1. Pelajar dapat memahami konsep kesepaduan, penggabunjalinan dan integrasi dalam PJ.
2. Pelajar dapat memahami Huraian Sukatan Pelajaran (HSP) PJ KBSR.
3. Pelajar mampu mengenalpasti sub-sub tajuk dalam setiap tunjang pembelajaran mengikut HSP.
· KERANGKA TAJUK-TAJUK
1.
Kesepaduan
Kesepaduan merupakan kaedah pengajaran dan pembelajaran yang
mana konsepnya bersepadu dengan mata pelajaran yang lain. Kesepaduan adalah
selaras dengan matlamat Pendidikan Jasmani untuk melahirkan masyarakat secara
menyeluruh. Konsep bagi kesepaduan adalah gabungan beberapa ilmu pengetahuan,
bahasa atau nilai-nilai dalam mata pelajaran lain secara menyeluruh. Menurut
Kamus Dewan (Edisi 4), kesepaduan merupakan keadaan yang bersepadu atau perihal
bersepadu menjadi kesatuan yang utuh.
Maknanya di sini, proses penyerapan mata pelajaran lain
berlaku dalam mata pelajaran Pendidikan Jasmani secara terancang. Contohnya,
mendedahkan konsep pergerakan, sistem otot, sistem tulang dan fungsi-fungsi
tubuh manusia yang terdapat dalam mata pelajaran Sains dapat diserapkan secara
bersepadu dalam Pendidikan Jasmani secara lagsung.
Guru mestilah menekankan aspek kesepaduan dalam membuat
perancangan pengajaran Pendidikan Jasmani agar dapat membantu murid menguasai
kemahiran atau ilmu pengetahuan mata pelajaran yang lain. Kaedah
perlaksanaannya bolehlah melibatkan kesepaduan dari segi bahan pengajaran dan
pembelajaran, kesepaduan komponen utama dalam Pendidikan Jasmani sendiri
(Intra) serta kesepaduan dua ilmu pengetahuan yang berbeza mata pelajaran
(Inter).
2.
Penggabungjalinan
Bermaksud menggabungkan pelbagai kemahiran dalam satu masa.
Sebagai contohnya; menggabungkan kemahiran lisan dengan membaca dan kemahiran
membaca dengan menulis, penggabungan aktiviti dalam kelas, secara berkumpulan
atau individu serta penggunaan alat dan bahan bantu mengajar yang pelbagai
bersesuaian dengan proses pengajaran dan pembelajaran.
Dalam konteks KBSR, penggabungjalinan dalam pengajaran dan
pembelajaran dibahagikan kepada dua iaitu penggabungjalinan kemahiran-kemahiran
dalam satu mata pelajaran dan penggabungjalinan kemahiran daripada beberapa
mata pelajaran. Ciri-ciri penggabungjalinan adalah berasaskan kepada konsep
mengintegrasikan beberapa kemahiran. Kemahiran utama menjadi fokus kepada
penggabungjalinannya.
Contohnya, kemahiran lisan digabungkan dengan kemahiran
membaca.
Kaedah penggabungjalinan adalah bersandarkan kepada perkara pokok seperti mengenalpasti kemahiran utama dan kemahiran sampingan. Di mana kemahiran utama yang menjadi fokus pembelajaran perlulah disusuli dan dikuasai terlebih dahulu dengan kemahiran-kemahiran sampingan untuk kukuhkan kemahiran utama. Kemahiran utama digunakan di peringkat perkembangan pelajaran dan kemahiran sampingan digunakan di semua peringkat pelajaran. Strategi penggabungjalinan kemahiran hendaklah dirancangkan berdasarkan objektif pelajaran, kebolehan dan pencapaian murid
Kaedah penggabungjalinan adalah bersandarkan kepada perkara pokok seperti mengenalpasti kemahiran utama dan kemahiran sampingan. Di mana kemahiran utama yang menjadi fokus pembelajaran perlulah disusuli dan dikuasai terlebih dahulu dengan kemahiran-kemahiran sampingan untuk kukuhkan kemahiran utama. Kemahiran utama digunakan di peringkat perkembangan pelajaran dan kemahiran sampingan digunakan di semua peringkat pelajaran. Strategi penggabungjalinan kemahiran hendaklah dirancangkan berdasarkan objektif pelajaran, kebolehan dan pencapaian murid
3.
Integrasi
Integrasi adalah merupakan penggabungan, dua atau beberapa
kaum (unsur, hubungan,dll) menjadi satu kesatuan. Integrasi dalam Pendidikan
Jasmani dapat dilaksanakan dengan menggabungkan unsur –unsur seperti kaum dan
sebagainya menjadi satu integrasi Malaysia yang saling menghormati kepelbagaian
dalam meraikan ciri-ciri budaya kaum masing-masing. Pada masa yang sama juga,
integrasi mampu memupuk dan mengembangkan budaya nasional.
Hal ini akan membentuk consensus iaitu persetujuan bersama
terhadap sesuatu pekara dan mengusahakan pembinaan budaya nasional. Integrasi
harus berlaku secara evolusi melalui proses natural bukannya secara pentadbiran
dan paksaan. Dalam Penyata Razak (1956), ada menyatakan berkenaan integrasi
yang perlu bermula daripada murid-murid di sekolah. Antara tumpuan utama ialah
memastikan bahasa dan kebudayaan lain dipelihara.
4. Huraian Sukatan Pelajaran (HSP)
Huraian Sukatan Pelajaran (HSP) disusun mengikut tiga tunjang
pembelajaran iaitu :
a. Kecergasan b. Kesukanan c. Kemahiran
a. Kecergasan b. Kesukanan c. Kemahiran
4.1
Kecergasan
Kercergasan boleh dibahagikan kepada dua cabang utama:
Kercergasan boleh dibahagikan kepada dua cabang utama:
a. Kecergasan berasaskan kesihatan yang merangkumi :
i. Daya tahan kardiovaskular
ii. Daya tahan otot
iii. Kekuatan
iv. Kelenturan
v. Komposisi badan
i. Daya tahan kardiovaskular
ii. Daya tahan otot
iii. Kekuatan
iv. Kelenturan
v. Komposisi badan
b. Kecergasan berasaskan perlakuan yang merangkumi :
i. Koordinasi
ii. Imbangan
iii. Ketangkasan
iv. Kuasa
v. Masa tindakbalas
vi. Kepantasan
i. Koordinasi
ii. Imbangan
iii. Ketangkasan
iv. Kuasa
v. Masa tindakbalas
vi. Kepantasan
4.2
Kemahiran
Tunjang kemahiran meliputi aspek-aspek yang memberi pendedahan kepada murid-murid untuk menonjol dan mengembangkan kemahiran mereka ke tahap yang lebih baik khususnya bakat terpendam.
Kebiasaan proses pengajaran dan pembelajaran tunjang kemahiran biasanya mendedahkan murid-murid untuk berfikir dan bermain dengan keseronokan. Tunjang kemahiran meliputi bidang-bidang seperti:
a. Pergerakan asas e. Pergerakan kreatif
b. Permainan f. Rekreasi
c. Olahraga g. Kesenggangan
d. Gimnastik
Tunjang kemahiran meliputi aspek-aspek yang memberi pendedahan kepada murid-murid untuk menonjol dan mengembangkan kemahiran mereka ke tahap yang lebih baik khususnya bakat terpendam.
Kebiasaan proses pengajaran dan pembelajaran tunjang kemahiran biasanya mendedahkan murid-murid untuk berfikir dan bermain dengan keseronokan. Tunjang kemahiran meliputi bidang-bidang seperti:
a. Pergerakan asas e. Pergerakan kreatif
b. Permainan f. Rekreasi
c. Olahraga g. Kesenggangan
d. Gimnastik
4.3
Kesukanan
Tunjang kesukanan memberi tumpuan kepada amalan pendidikan yang perlu diketahui dan dikuasai oleh murid-murid di sekolah sebagai persediaan untuk mereka melibatkan diri dalam kegiatan kesukanan.
Tunjang kesukanan juga akan menekankan beberapa isu pokok yang menjadi keutamaan seperti:
h. Keselamatan
i. Pengurusan
j. Kerjaya
k. Isu Pendidikan Jasmani dan Sukan
l. Etika
Tunjang kesukanan memberi tumpuan kepada amalan pendidikan yang perlu diketahui dan dikuasai oleh murid-murid di sekolah sebagai persediaan untuk mereka melibatkan diri dalam kegiatan kesukanan.
Tunjang kesukanan juga akan menekankan beberapa isu pokok yang menjadi keutamaan seperti:
h. Keselamatan
i. Pengurusan
j. Kerjaya
k. Isu Pendidikan Jasmani dan Sukan
l. Etika
No comments:
Post a Comment